ΓΙΑΤΙ O ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ;

Τρίτη 21 Μαρτίου 2017

Ώρα 6.30 μ.μ.

Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων

Την Τρίτη 21 Μαρτίου 2017 και ώρα 6.30 μ.μ. η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων οργανώνει εκδήλωση με θέμα «Μακρυγιάννης, μια γνήσια φωνή που ο αντίλαλός της φτάνει έως σήμερα» στην οποία ο κ. Κων/νος Παυλάκος, π. Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων θα αναγνώσει αποσπάσματα από τα «Απομνημονεύματα» του Μακρυγιάννη, σε συνδυασμό με αναφορές σε στοιχεία της ζωής του και στην Επανάσταση του 1821.

Ο κ. Κων/νος Παυλάκος, κλασικός φιλόλογος, είναι εμβριθής γνώστης της αρχαίας και νεότερης ιστορίας μας με σημαντικό συγγραφικό έργο και βαθυστόχαστες θεωρητικές προσεγγίσεις της αρχαίας ελληνικής σκέψης, με μελετημένες φιλοσοφικές αναζητήσεις και σημαίνουσες αναφορές σε ιστορικές μορφές της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας.

 Είναι επίσης γνωστές οι έγγραφες δημόσιες τοποθετήσεις του για ζητήματα της σύγχρονης κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής με ύφος οξυδερκές μέσα από το οποίο προβάλλεται το ήθος ενός ανθρώπου που αγωνιά για την προβολή και συχνά την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας.

Στο ερώτημα ΓΙΑΤΙ επιλέχθηκε ο Μακρυγιάννης ως ένα από τα σημεία αναφοράς των ηρώων της επανάστασης του 1821, ο κ. Κων/νος Παυλάκος αναφέρει.

«Πέρα από την επικαιρότητα των ημερών ότι πλησιάζει η επέτειος της Επαναστάσεως του 1821 κατά των Τούρκων και ο Μακρυγιάννης ήταν ένας από τους βασικούς συντελεστές της, τα Απομνημονεύματά του έχουν μια ιδιαίτερη αξία: Μολονότι έχουν παρέλθει πάνω από 150 έτη αντικατοπτρίζουν καταστάσεις, συμπεριφορές και προβλήματα που συναντούμε και σήμερα (προβλήματα οικονομικά, φτώχεια αγωνιστών της Εθνεγερσίας, φτώχεια μεγάλης μερίδας του Ελληνικού λαού, καταχρήσεις, διασπάθιση δημοσίου χρήματος, αυθαίρετη συμπεριφορά της εξουσίας κ.ά.)

Η διαφορά έγκειται στο ότι τότε μεν η Ελλάδα, ένα μικρό κρατίδιο που τα σύνορά της έφταναν μέχρι τη Λαμία, αντιμετώπιζε δυσκολίες καθώς μόλις είχε βγει από μια πολυαίωνη σκλαβιά (τουρκοκρατία). Σήμερα όμως, ενώ έχουν παρέλθει σχεδόν εβδομήντα χρόνια χωρίς η χώρα μας να έχει εμπλακεί σε πόλεμο (από τη λήξη του εσωτερικού πολέμου του 1949) και παρά την εισροή σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων – θυμηθείτε τα διάφορα παχυλά πακέτα – βρίσκεται πάλι σε οικονομική, κοινωνική και ηθική κρίση. Ασφαλώς ευθύνονται κάποιοι γι΄ αυτήν την κατάσταση. Ο Μακρυγιάννης επισημαίνει πολλούς της εποχής του. Οι έννοιες «δόλος» και «απάτη» απαντώνται συχνά στα Απομνημονεύματά του.

Ο Μακρυγιάννης αποτελεί παράδειγμα αξιομίμητο ως ανθρώπου και ως πολιτικού. Έδρασε ποικιλοτρόπως ως βιοπαλαιστής, επολέμησε για την απελευθέρωση της πατρίδος, δεχόμενος πολλαπλά τραύματα σε όλο του το σώμα, και με τα ίδια του τα «τζακισμένα», όπως λέει, χέρια του έγραψε τα Απομνημονεύματά του, μαθαίνοντας από μόνος του να γράφει και να διαβάζει στα 33 ! του χρόνια.

Επρότεινε τον πενιχρό του μισθό να τον κρατήσει το Ελληνικό Δημόσιο και να τον μοιράσει στους αναξιοπαθούντες αγωνιστές της Απελευθερώσεως κι αυτός ν΄απομείνει με την λίαν πενιχρή αναπηρική του σύνταξη των 165 δραχμών για να συντηρεί την οικογένειά του που αποτελούνταν από δώδεκα παιδιά.

«Γεύτηκε» τα δεινά της φυλακής δυο φορές. Φυλακίστηκε από του Τούρκους στο κάστρο της Άρτας σε ηλικία 24 ετών τον Απρίλιο του 1821, μόλις είχε αρχίσει η Επανάσταση. Ήταν ο «πρώτος επίσημος Έλληνας κατάσκοπος της Επαναστάσεως» κατά τον καθηγητή Απόστολο Βακαλόπουλο.

Φυλακίστηκε και από το Μεταπελευθερωμένο Ελληνικό Κράτος το 1853 σε ηλικία 56 ετών με την κατηγορία ότι δήθεν εσχεδίαζε την δολοφονία του βασιλικού ζεύγους (Όθωνος και Αμαλίας)

Τέλος, τους στοχασμούς του επί της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας θα τους ζήλευαν και οι μεγαλύτεροι φιλόσοφοι της ιστορίας.

Εν κατακλείδι, το «απελέκητο γράψιμο» του Μακρυγιάννη καταλήγει να είναι ένα ΜΑΘΗΜΑ ατομικής και εθνικής αυτογνωσίας»

 

«Μακρυγιάννης, μια γνήσια φωνή που ο αντίλαλός της φτάνει έως σήμερα»

Τρίτη 21 Μαρτίου 2017

Ώρα 6.30 μ.μ.

Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων

 

           Την Τρίτη 21 Μαρτίου 2017 και ώρα 6.30 μ.μ. η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων οργανώνει εκδήλωση με θέμα

          «Μακρυγιάννης, μια γνήσια φωνή που ο αντίλαλός της φτάνει έως σήμερα»

          Η εκδήλωση περιλαμβάνει ανάγνωση αποσπασμάτων από τα «Απομνημονεύματα» του Μακρυγιάννη, σε συνδυασμό με κάποια στοιχεία της   ζωής του και με την Επανάσταση του 1821.

          Η ανάγνωση και η παρουσίαση θα γίνει από τον κ. Κων/νο Παυλάκο, π. Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων

          Θα ακουστούν και δύο τραγούδια, το ένα όπως το τραγούδησε ο ίδιος ο Μακρυγιάννης και το άλλο, τους στίχους του οποίου έγραψε ο ποιητής Νίκος Γκάτσος κι τραγούδησε ο Νίκος Ξυλούρης.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΡΙΚΑΛΩΝ Ο χώρος του βιβλίου και της ανάγνωσης είναι ο χώρος της γνώσης, είναι το χτίσιμο του μέλλοντος. 43.307 οι χρήστες το 2016

buch-mit-schlussel

 

Οι δημοτικές-δημόσιες βιβλιοθήκες είναι ο παράδεισος της διαλεκτικής,

το εργαστήριο των αντιθέτων που πάντα θα συνδιαλέγονται χωρίς ποτέ να συγχωνευθούν στην ανυπαρξία,

είναι η πράξη στην ελευθερία της έκφρασης και στο δικαίωμα στην πληροφόρηση.

 

 

Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Τρικάλων για το 2016 έχουν ως κάτωθι:

Μέλη που προέβησαν σε δανεισμό

19.951

Επισκέψεις στο αναγνωστήριο

12.561

Οργανωμένες επισκέψεις σχολείων

1.167

Συμμετέχοντες σε δράσεις της Δ.Β.

3.285

Χρήστες Η/Υ

6.342

Δανεισθέντα βιβλία

39.595

Σύνολο χρηστών

43.307

 

 

 

Νέοι τίτλοι βιβλίων από αγορά

159

Νέοι τίτλοι βιβλίων από δωρεά

1443

Σύνολο νέων τίτλων βιβλίων

1602

Συνολικός αριθμός βιβλίων

49.075

 

 

 

Νέα μέλη

705

Σύνολο μελών της Δ.Β.

21.413 

 

      Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων είναι ένας δημοκρατικός θεσμός μάθησης, παιδείας και πληροφόρησης. Είναι ο κατ’ εξοχήν χώρος, όπου φυλάσσεται η έκφραση της δημιουργικής φαντασίας και σκέψης του ανθρώπου, στο οποίο ο καθένας έχει ελεύθερη πρόσβαση.

      Η Δημοτική βιβλιοθήκη – η βοηθητική πύλη στη γνώση – παρέχει τις βασικές προϋποθέσεις για μια δια βίου μάθηση, ανεξάρτητη λήψη αποφάσεων και πολιτιστική ανάπτυξη του ατόμου και των κοινωνικών ομάδων. Οι υπηρεσίες της Δημοτικής Βιβλιοθήκης παρέχονται ισότιμα και δωρεάν σε όλους ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, γλώσσας η κοινωνικοοικονομικού επιπέδου.

Ο επισκέπτης στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων θα βρει:

  • Τμήμα Δανεισμού – Πληροφοριακού υλικού

 

  • Αναγνωστήριο

Το αναγνωστήριο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα τμήματα της Δημοτικής  Βιβλιοθήκης.

Στο χώρο αυτό, το κοινό μπορεί να χρησιμοποιεί τις ώρες λειτουργίας το υλικό της Βιβλιοθήκης (δανειζόμενο ή όχι). Και να εκτυπώσει έως τριάντα (30) σελίδες την ημέρα έναντι  ενός χαμηλού αντιτίμου.

 

  • Τμήμα Παιδικό – Εφηβικό

Ο χώρος του παιδικού τμήματος είναι κατάλληλα  διαμορφωμένος με χαμηλά ράφια και ωραία ζωντανά χρώματα, όμορφα διακοσμημένος, ώστε να δημιουργείται χαρούμενη και ευχάριστη ατμόσφαιρα, όπου τα παιδιά μπορούν να διαβάσουν και να δανειστούν βιβλία. Φυσικά στο χώρο αυτό επιτρέπεται και ενδείκνυται η παραμονή ενηλίκων εφόσον συνοδεύουν παιδιά.

Ο σημαντικός ρόλος που επιτελεί το Παιδικό Τμήμα μιας βιβλιοθήκης είναι να συνειδητοποιήσει,  μια ευαίσθητη κατηγορία πληθυσμού, αυτή των παιδιών, τη σπουδαιότητα της σχέσης της με τα βιβλία. Σχέση που θα λειτουργήσει απελευθερωτικά στο γνωστικό επίπεδο και διαπλαστικά στο ηθικό-κοινωνικό. Η βιβλιοθήκη οφείλει να βοηθήσει τα παιδιά να γίνουν ενεργητικοί αναγνώστες και να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, προχωρώντας έτσι προς τη αυτονομία τους.

 

  • Τμήμα Τοπικών Εφημερίδων 

Ιδιαίτερη σημασία για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη είναι η συγκέντρωση και συστηματική επεξεργασία του τοπικού Τύπου. Παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο να συλλέξει πληροφορίες για γεγονότα της κοινωνικής και πολιτικής ζωής του τόπου μέσα από δημοσιευμένα άρθρα από το 1958 μέχρι σήμερα.

 

  • Τμήμα Τοπικών Σπουδών

Περιλαμβάνει  υλικό που αφορά την τοπική ιστορία, τον πολιτισμό, την οικονομία καθώς και βιβλία που έχουν γραφεί από Τρικαλινούς συγγραφείς.

 

  • Τμήμα Σπανίων Βιβλίων : Περιλαμβάνει βιβλία εκδοθέντα από  το 1760….

 

  • Ξενόγλωσσο  Τμήμα

Σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο φιλοξενούνται περί τους τρεις χιλιάδες (3.000) τόμους βιβλίων σε επτά (7) γλώσσες

 

  • Media Lab

Ο χρήστης μπορεί να κάνει την παραγωγή και επεξεργασία ενός βίντεο, να καταγράψει μια ψηφιακή ιστορία, να ηχογραφήσει ένα ραδιοφωνικό μήνυμα ή ακόμη και το δικό του τραγούδι, να κάνει μια κλειστή συνάντηση ή απλά να περιηγηθεί στο διαδίκτυο. Στο Media Lab  κυριαρχούν δραστηριότητες σχετικά με  τις τέχνες, την τεχνολογία και την καινοτομία οι οποίες πραγματοποιούνται στους εξής χώρους:

 Χώρος Ηλεκτρονικών   Υπολογιστών

Τους υπολογιστές μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο εγγεγραμμένοι χρήστες της Βιβλιοθήκης από (δεκατριών) 13 ετών και πάνω.

 Χώρος Διαδραστικής Συνεργασίας

Παρέχεται σε ομάδες χρηστών η δυνατότητα κράτησης – μετά από αίτησή τους –  του χώρου διαδραστικής συνεργασίας για αποκλειστική χρήση της ομάδας

 Στούντιο μουσικής

 

  • Εκπαιδευτικά προγράμματα-Εκδηλώσεις

      Η Βιβλιοθήκη υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα και οργανώνει εκθέσεις βιβλίων, καθώς επίσης και παιδαγωγικές, ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες είτε μόνη είτε σε συνεργασία με άλλους φορείς με σκοπό να υποστηρίξει τον κύριο ρόλο της αυτό της ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας και της διαμόρφωσης μιας γενικότερα  θετικής στάσης της κοινωνίας απέναντι στο βιβλίο.

 

 

 

 

«Μπουναμάδες με μπελάδες» στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων με τη Γεωργία Μπουροκώστα

sam_0001-4

Oλοκληρώνεται την ερχόμενη εβδομάδα το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ιστορίες ελάτε για να πούμε, όμορφα να περάσουμε, να χαρούμε, να σκεφτούμε» που υλοποιεί η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων με την εκπαιδευτικό Γεωργία Μπουροκώστα.

Η κ. Μπουροκώστα με την πλούσια εκπαιδευτική της εμπειρία, με ευαισθησία, γλαφυρότητα και επικοινωνιακό χάρισμα , παρουσιάζει στα παιδιά το παραμύθι της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη «Μπουναμάδες με μπελάδες» των εκδόσεων «Σαββάλας»  προβάλλοντας το μήνυμα ότι τα δώρα βρίσκουν την αξία τους στην παρέα και την αγάπη.

Με την υπέροχη αφήγηση του παραμυθιού τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο Αϊ-Βασίλης είναι η προσωποποιημένη εκδοχή του «μοιράσματος» και της φροντίδας για όλους. Δεν κάνει διακρίσεις σε φύλο και χρώμα επιδερμίδας όταν μοιράζει δώρα.

Η συγγραφέας Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη αναφέρει ότι έγραψε το βιβλίο «σε μια προσπάθεια όχι μόνο να επισημάνουν τα παιδιά και να διαχωρίσουν τα υλικά (πράγματα) από τα άυλα (αγάπη, φιλία, συντροφικότητα) αλλά και να αναγνωρίσουν αβίαστα τη μεγάλη αξία που έχουν κάποια από τα άυλα αυτά, συνειδητοποιώντας πως όλα του κόσμου τα δώρα δεν αξίζουν το ελάχιστο, όταν δίπλα σου δεν υπάρχουν οι αγαπημένοι σου για να τα μοιραστείς μαζί τους μέσα σε κλίμα παρέας και συντροφικότητας.»

Μετά την αφήγηση του παραμυθιού η κ. Μπουροκώστα καθοδήγησε τα παιδιά στην υλοποίηση βιωματικών παιχνιδιών όπως το παιχνίδι της αποτύπωσης συναισθημάτων με την χρήση χάρτινων ζωγραφισμένων προσώπων (φατσούλες) και το παιχνίδι με τον σάκο της καρδιάς όπου τον γέμιζαν με τα σημαντικά (αγάπη, φιλία κ.λ.π.). Επίσης διασκεύασαν το τραγούδι «τρίγωνα-κάλαντα» στο πνεύμα της ιστορίας και το παιδικό τμήμα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Τρικάλων γέμισε από μελωδικές παιδικές φωνούλες.

img_0146

 Το πρόγραμμα παρακολούθησαν τα κάτωθι σχολεία:

  • 32ο δημοτικό σχολείο Τρικάλων

  • 11ο δημοτικό σχολείο Τρικάλων

  • Δημοτικό σχολείο Μεγάλου Κεφαλόβρυσου

  • Δημοτικό σχολείο Φήκης

  • 1ο δημοτικό σχολείο Τρικάλων

  • Θα ακολουθήσουν το 1ο και το 22ο δημοτικά σχολεία Τρικάλων

Στην υλοποίηση του προγράμματος βοήθησαν η συγγραφέας Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, η Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Τρικάλων και ο εκδοτικός οίκος «Σαββάλας».

Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων ευχαριστεί θερμά την κ. Γεωργία Μπουροκώστα για την εθελοντική και ένθερμη προσφορά εργασίας και αγάπης στα παιδιά και όλους όσους συνέβαλαν στην επιτυχή διοργάνωση του προγράμματος

 

sam_0003-3 img_0140

 

 sam_0001-3

 

 

 

 

 

 

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά με την Γεωργία Μπουροκώστα στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ac%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%bf%cf%82

Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων συνεχίζοντας την εποικοδομητική συνεργασία της με την εκπαιδευτικό Γεωργία Μπουροκώστα πρόκειται να υλοποιήσει ύστερα από σχετική πρότασή της το εκπαιδευτικό πρόγραμμα  «Ιστορίες ελάτε για να πούμε, όμορφα να περάσουμε, να χαρούμε, να σκεφτούμε»

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της  Α΄ και Β΄ τάξης του Δημοτικού, με στόχο τη νοητική, γνωστική, κινητική και συναισθηματική ανάπτυξη καθώς και την ψυχαγωγία τους.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων η κ.  Μπουροκώστα έχει επιλέξει το βιβλίο της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη «Μπουναμάδες με μπελάδες» των εκδόσεων «Σαββάλας»  προβάλλοντας το μήνυμα ότι τα δώρα βρίσκουν την αξία τους στην παρέα και την αγάπη.

Την αφήγηση της κάθε ιστορίας-παραμυθιού συνοδεύουν δραστηριότητες σχετικές με το περιεχόμενο (συζήτηση, ψυχοκινητικά παιχνίδια, ζωγραφική, κατασκευές, δραματοποίηση)

Οι δραστηριότητες  θα πραγματοποιηθούν κάθε Τρίτη και Τετάρτη, ώρες 10-12 το πρωί στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων για το χρονικό διάστημα από 29/11/2016 έως και 21/12/2016 .

Οι σχολικές μονάδες του νομού Τρικάλων μπορούν να απευθύνονται στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων ( τηλ.: 24313/53565) για τον προγραμματισμό οργανωμένων επισκέψεων τμημάτων τους.

Η Γεωργία Μπουροκώστα είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης και έχει μετεκπαιδευτεί στο «Μαράσλειο Διδασκαλίο». Εργάστηκε στη Δημόσια Εκπαίδευση (35) τριανταπέντε χρόνια.

Στη χρονική περίοδο της μετεκπαίδευσης της στην Αθήνα έγινα μέλος του «Θεατρικού Εργαστηρίου» της Δ.Ο.Ε. (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας). Παρακολούθησε σεμινάρια θεατρικής έκφρασης και συμμετείχε στη διοργάνωση θεατρικών παραστάσεων στις οποίες έλαβε μέρος και ως ηθοποιός. Για την προσφορά της  στο «Θεατρικό Εργαστήρι» της απονεμήθηκε τιμητικό δίπλωμα. Συμμετείχε στο «Θεατρικό Εργαστήρι» του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Τρικκαίων. Παρακολούθησε σεμινάρια και μαθήματα θεατρικής έκφρασης και θεατρικής αγωγής για παιδιά. Διοργάνωσε στις τάξεις που δίδασκε θεατρικές παραστάσεις και άλλα θεατρικά δρώμενα προσφέροντας έτσι στα παιδιά τη δυνατότητα έκφρασης και δημιουργίας.

Παρακολούθησε σεμινάρια Αγωγής Υγείας στο Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης Τρικάλων και συμμετείχε σε προγράμματα με θέμα: «Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού».

Ο Κώστας Μιχαλάκης στην ομιλία του για την Εθνική Αντίσταση «Η Αντίσταση δεν έδιωξε μόνο τους κατακτητές. Δημιούργησε συνθήκες κοινωνικής ανάπτυξης και ανάτασης. Άφησε παρακαταθήκη η οποία όσο κι αν λοιδωρήθηκε από τα εμφύλια πάθη, στέκει ως σήμερα φάρος και οδηγός»

14708188_1498194596874163_1218673373441380457_n

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η ενδιαφέρουσα ομιλία του ιστορικού-φιλόλογου KΩΣΤΑ ΜΙΧΑΛΑΚΗ με θέμα «Πτυχές της Εθνικής Αντίστασης στο νομό Τρικάλων» στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2016

Ο ομιλητής σ΄ένα περιβάλλον εναρμονισμένο με το πνεύμα της Εθνικής Αντίστασης (σχετική έκθεση 250 τίτλων βιβλίων, έκθεση έργων ζωγραφικής του Δημήτρη Κατσικογιάννη, προβολή αυθεντικών ντοκυμαντέρ από τους αγώνες των ανταρτών, μουσική και τραγούδια εμπνευσμένα από τους αγώνες του λαού στην περίοδο της Κατοχής και ύστερα) αναφέρθηκε με ιστορική ακρίβεια και σεβασμό και με την ομολογουμένως αυθεντική επικοινωνιακή του δεινότητα και με αμεσότητα λόγου, σε διάφορες πτυχές της Εθνικής  Αντίστασης στην περιοχή μας.

Μίλησε για το ΕΑΜ, τον ΕΛΑΣ και την ΕΠΟΝ, για την άμεση έναρξη της Αντίστασης (Κεραμίδι, Μάϊος 1941). Αναφέρθηκε στις μάχες του ΕΛΑΣ στην Πόρτα, στη Μερίτσα , στην ύπαρξη ελεύθερων ζωνών στον ορεινό όγκο, στην πολυποίκιλη  δράση της ΕΠΟΝ π.χ. οργάνωση διαδήλωσης μαθητών, στην οργάνωση από το ΕΑΜ, πληθυσμών που μέχρι τότε σχεδόν δεν είχαν δικαιώματα όπως οι γυναίκες αγρότισσες, στις αγωνιστικές μορφές της Βάγιας Παπακόγκου και της Αλκμήνης Λογοθέτη.

Ειδική αναφορά έκανε στο έργο της αντιστασιακής παιδαγωγού Ρόζας Ιμβριώτη και στο Παιδαγωγικό φροντιστήριο της Τύρνας καθώς και στη συμβολή του κλήρου στον αντιστασιακό αγώνα όπως του Πολυχρόνη Θεοδοσίου που εκτελέστηκε.

          Αναφέρθηκε ακόμη σε τρεις προσωπικότητες του αγώνα, στον Νέστορα από τους Σπαθάδες που σταμάτησε για μια μέρα σχεδόν μόνος του τους Γερμανούς, στον στρατιωτικό διοικητή του ΕΛΑΣ, Στέφανο Σαράφη, στον Καπετάν Κόζιακα για τον οποίο ο ίδιος το 2006 εξέδωσε το βιβλίο με τίτλο «Καπετάν Κόζιακας, ο ξεχασμένος ήρωας της Εθνικής Αντίστασης Θωμάς Πάλλας»

Επίσης μίλησε για τους πέντε Τρικαλινούς Επονίτες, τον Ιωάννη Μπριάζη, τον Κωνσταντίνο Στεργιόπουλο, τον Στέργιο Γάτσα, τον Απόστολο Τσανάκα, και τον
Κώστα Σύρμπα που οι ναζί κατακτητές και οι ντόπιοι συνεργάτες τους, κρέμασαν στην πλατεία των Τρικάλων το πρωί της 18ης Απριλίου 1944.

14671176_1483678444992445_60682129770145525_n

Τόνισε επίσης ότι η τιμή στους αντιστασιακούς αγώνες του ελληνικού λαού και η γνώση, διατήρηση και ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της νεότερης ιστορίας μας απαιτεί πέραν της ανέγερσης μνημείων, αδριάντων και διοργάνωσης επετειακών εκδηλώσεων, διδαχή σ΄όλες τις βαθμίδες της εκπ/σης για να νοιώσουν τα παιδιά με αμεσότητα και συναίσθημα τους αγώνες των παπούδων και των οικογενειών τους.

Ο Κώστας Μιχαλάκης ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας:

«Η Αντίσταση δεν έδιωξε μόνο τους κατακτητές.

Δημιούργησε συνθήκες κοινωνικής ανάπτυξης και ανάτασης.

Άφησε παρακαταθήκη η οποία όσο κι αν λοιδωρήθηκε από τα εμφύλια πάθη, στέκει ως σήμερα φάρος και οδηγός»

14650720_1498194546874168_6155278178377051234_n

Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΜΗ Έκθεση βιβλίου με θέμα «Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος: Κατοχή-Εθνική Αντίσταση» στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων

 

 

14642074_1489228797770743_6661540543378224751_n

17-22 Οκτωβρίου 2016

  Ώρες κοινού της Δ.Β.

H γνώση γενικά αλλά και ειδικότερα της ιστορικής αλήθειας είναι  δύναμη.

            Με βάση την αρχή αυτή η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων οργανώνει ακόμη μια θεματική έκθεση βιβλίου για τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, την Κατοχή και την Εθνική Αντίσταση στην Ελλάδα.

Συχνά η γνώση παρουσιάζεται ως ένα άθροισμα σκόρπιων πληροφοριών, αντιφατικών , μονομερών και με  χρησιμοθηρική αντίληψη γνώσεων,  αποκομμένων από την πραγματική ζωή και την κοινωνική εξέλιξη. Είναι αναγκαία η συστηματοποίηση της ανθρώπινης γνώσης για την ιστορία των κοινωνιών και την εξέλιξή τους. Η γνώση της αληθινής και όχι κατασκευασμένης – προς εξυπηρέτηση συμφερόντων – ιστορίας  είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να ενσωματώσει η νοημοσύνη του ανθρώπου και ιδιαίτερα του νέου, τη μνημοσύνη της Ανθρωπότητας και να έχει πρόσβαση στη συλλογική μνήμη.

 Για τους νέους ανθρώπους, η ζωή χωρίς γνώση της ιστορία είναι απλώς και μόνο μια ύπαρξη δίχως ουσία, διότι δεν μπορούν ν’ αποκτήσουν το απαραίτητο στρατηγικό βάθος για την ανάπτυξη της σκέψης τους.

Ο παιδαγωγός, φιλόσοφος και δοκιμιογράφος Ευάγγελος Παπανούτσος , έγραφε ότι «Εκτός από τη γενικά μορφωτική αξία του, το μάθημα της Ιστορίας έχει και έναν ειδικά φρονηματιστικό σκοπό. Καλλιεργεί, εξευγενίζει, υψώνει την εθνική συνείδηση των νέων, παράλληλα προς το αίσθημα πού ολοένα θα αποσαφηνίζεται μέσα τους ότι είναι πολίτες του κόσμου, αλληλέγγυοι με τους συνανθρώπους των και συνυπεύθυνοι για το μέλλον και την τύχη της ανθρωπότητας ολόκληρης»

Ένας από τους βασικούς στόχους της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Τρικάλων είναι να λειτουργεί ως πυρήνας γνώσης κατά του σκοταδισμού, της σύγχυσης, της καλλιέργειας κάθε είδους ανορθολογισμού σε σχέση με τη φύση και την κοινωνία, της καλλιέργειας κάθε είδους πνευματικής νάρκωσης της ανθρώπινης σκέψης. Η προγραμματισθείσα έκθεση βιβλίου  και αυτούς τους στόχους υπηρετεί.

14572903_1489233784436911_5787631726072040938_n

            Θα εκτίθενται βιβλία που αφορούν γενικότερα τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, το ολοκαύτωμα, την κατοχή, την πείνα, την Εθνική Αντίσταση, τον ρόλο των αντιστασιακών οργανώσεων, βιογραφίες ηγετικών μορφών (Άρη Βελουχιώτη, Στέφανου Σαράφη, Καπετάν Κόζιακα κ..α.) μαρτυρίες κρατουμένων στα γερμανικά στρατόπεδα εξόντωσης (Άουσβιτς, Νταχάου κ.α.), βιβλία λογοτεχνίας εμπνευσμένα από τον απελευθερωτικό αγώνα του ελληνικού λαού, βιβλία που αφορούν ειδικότερα την Αντίσταση στη Θεσσαλία, τον αγώνα των ανταρτών στα Χάσια, τα Τρίκαλα στα χρόνια της Κατοχής, τα χρόνια της λαϊκής εποποιίας κ.α. Επίσης θα εκτίθενται φύλλα του πολεμικού τύπου και αφίσες έργων του ζωγράφου Δημήτρη Κατσικογιάννη  (ομώνυμο Μουσείο στην πόλη μας) από την ενότητα Εθνική Αντίσταση.

Παράλληλα θα προβάλλεται σχετικό οπτικοακουστικό υλικό

 

14731322_1489229284437361_9105473354472951937_n

«Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016» «Γίνε εξερευνητής του κόσμου» Τελευταία Εβδομάδα Δράσεων

Με μεγάλη επιτυχία η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων ολοκλήρωσε για 5η συνεχή χρονιά την Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016 που ήταν αφιερωμένη στην έννοια της εξερεύνησης και διοργανώθηκε από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος .

18/07/2016 Αποστολή: Ένας συνδετήρας. Κατασκευών. Με την εικαστικό Κωνσταντίνα Τζιαβού. Συνδετήρες με προσωπικές ιστορίες των παιδιών περιείχε το σημερινό εργαστήρι. Η εμψυχώτρια της σημερινής δράσης διηγήθηκε στα παιδιά «Τα γενέθλια της μαγισσούλας» της Lieve Baeten. O Θοδωρής, ο αγαπημένος γάτος της Νίκης της μαγισσούλας και η φίλης της η κουκουβάγια αποτέλεσε έμπνευση για την εμψυχώτρια και τα παιδιά με αποτέλεσμα να ακολουθήσει μία κατασκευή. Η εικαστικός σχεδίασε έναν γάτο, μία κουκουβάγια και ένα ψάρι. Τα παιδιά τα χρησιμοποίησαν ως πατρόν πάνω σε αφρώδες χαρτί. Σχεδίασαν, ζωγράφισαν,  τα έκοψαν με προσοχή και κόλλησαν ματάκια. Έτσι έφτιαξαν χαριτωμένους σελιδοδείκτες προσθέτοντας έναν μεγάλο συνδετήρα στην κατασκευή τους. Έπειτα με πλαστελίνη, σύρμα πίπας και συνδετήρα κατασκεύασαν κορνίζα στην οποία η φωτογραφία τοποθετείται στον συνδετήρα. Η φαντασία, η ενεργητική ακρόαση, η δημιουργία και ο πειραματισμός  με διάφορα υλικά, η λεπτή κινητικότητα ήταν ανάμεσα στις δεξιότητες που καλλιεργηθήκαν στη σημερινή δράση.

19/07/2016 Αποστολή: Ένας χρησιμοποιημένος φάκελος. Αφήγησης: Τι θα γινόταν αν; Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη. Οι δράσεις ξεκίνησαν με τα παιδιά να αφηγούνται την ιστορία και τη χρήση του φακέλου που έφεραν σήμερα στη βιβλιοθήκη.  Έπειτα έγινε η ανάγνωση του βιβλίου «Έρχεται ο ταχυδρόμος!» της Marianne Dubuc με τα παιδιά στο ενδιάμεσο να απαντούν σε ερωτήσεις κρίσης και φαντασίας της εμψυχώτριας. Στη συνέχεια οι μικροί μας εξερευνητές άνοιγαν φακέλους αλληλογραφίας και διάβαζαν την αποστολή τους – «Τι θα γινόταν αν…;». Τι θα γινόταν αν τα λουλούδια μαραίνονταν αμέσως; Δε θα είχαμε μέλι. Έπειτα οι ερευνητές μας χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες. Ανέλαβε κάθε ομάδα να γράψει μία ιστορία και να προσθέσει μία ευφάνταστη ανατροπή «Τι θα γινόταν αν…». Έκλεινε το χαρτί με την ιστορία σε ένα φάκελο και το αντάλλαζε με άλλη ομάδα. Έτσι η κάθε ομάδα συνέχιζε την ιστορία της άλλης προσθέτοντας στο τέλος «Τι θα γινόταν αν…» για να το συνεχίσει η επόμενη. Τα παιδιά σε όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου έπαιξαν με πειράματα σκέψης, έμαθαν να βάζουν ερωτήσεις όπου οι απαντήσεις γεννούσαν καινούριες ιδέες.

20/07/2016 Αποστολή: Κάτι πορτοκαλί. Με αφορμή την ανάγνωση ενός βιβλίου. Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη. Οι αναγνώσεις συνεχίστηκαν και στις σημερινές εξερευνήσεις που είχαν χρώμα πορτοκαλί. Τα παιδιά λατρεύουν τις ιστορίες για αυτό και η εμψυχώτρια διάβασε δύο βιβλία. Το βιβλίο «Ωχ όχι, Τζωρτζ!» του Chris Ηαughton και το βιβλίο «Η ζωγραφιά που ταξιδεύει» της Ελένης Γκίκα. Έτσι υπήρχαν περισσότερα ερεθίσματα και αφορμές για δράσεις στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης. Μετά τις αναγνώσεις τα παιδιά ανέλαβαν τις αποστολές τους.
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες έφτιαξαν ένα εικονογραφημένο πορτοκαλί βιβλίο, σελιδοδείκτες, φαντάστηκαν και ζωγράφισαν κάτι πορτοκαλί και με λέξεις από το βιβλίο «Η ζωγραφιά που ταξιδεύει» έγραψαν μικρά ποιήματα. Επίσης, μια ομάδα παιδιών άλλαξε τον ήρωα του βιβλίου «Ωχ όχι, Τζωρτζ!» και στη θέση του έγραψαν για μία παιχνιδιάρα γάτα, άλλη ομάδα παρουσίασε γραπτά και με εικόνα μία πορτοκαλί σκανταλιά, όπως βάφω την τηλεόραση με πορτοκαλί μπογιά, έγραψαν μηνύματα και ευχές, για παράδειγμα «να μην υπάρχουν πόλεμοι, δεν κοροϊδεύουμε τα παιδιά, είμαστε όλοι φίλοι», εμπνευσμένα από το βιβλίο «Η ζωγραφιά που ταξιδεύει» από το οποίο επίσης μία άλλη αποστολή τους προέτρεπε να βρουν τις φράσεις που τους άρεσαν και να τις καταγράψουν. «Σαν φλόγα στον άνεμο, εσύ, νεραϊδένια μου ηλιογέννητη».
Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας ένα ψάθινο καπέλο, ζωγραφιές λουλουδιών, φύλλων, πεταλούδων καθώς και πορτοκαλί νήμα, που συμβόλιζε τα μαλλιά της Σοφίας της πρωταγωνίστριας του βιβλίου «Η ζωγραφιά που ταξιδεύει», στόλισαν το καπέλο. Πάνω στο νήμα κολλήθηκαν όλες οι σημερινές δημιουργίες των παιδιών και δημιουργήθηκε με αυτόν τον τρόπο «Το καπέλο που ταξιδεύει». Την ανατροπή έκανε μία μικρή εξερευνήτρια που φόρεσε το καπέλο και υποδύθηκε τη Σοφία που ήταν πια χαρούμενη.

 21/07/2016 Αποστολή: Ένας φανταστικός τόπος. Χαρτογράφησης. Με την βιβλιοθηκονόμο Τζένη Ρώσσιου. Ιστορίες για φανταστικούς τόπους άκουσαν και διηγήθηκαν τα παιδιά στο σημερινό εργαστήριο με τίτλο «Ένας φανταστικός τόπος. Χαρτογράφηση» με εμψυχώτρια τη βιβλιοθηκονόμο Τζένη Ρώσσιου. Τα παιδιά  ανέφεραν τόπους φανταστικούς που γνώριζαν όπως η «Η Χώρα του Ποτέ» με τον Πήτερ Παν, η Νάρνια, «Η Χώρα του Πέρα Πέρα» με τον Σρεκ. Η εναρκτήρια ιστορία της σημερινής περιπέτειας ήταν «Το νησί του παππού» του Benji Davies, που ενθουσίασε τόσο τα παιδιά ώστε να ζητήσουν κι άλλη ιστορία. Αυτή που  τη διαδέχτηκε ήταν το «ΟΥΠΣ!» του Oliver Jeffers με το δραστήριο μικρό ήρωα Φλόιντ  να συνεπαίρνει τους μικρούς ακροατές και να δίνουν το δικό τους τέλος σε αυτή την περιπέτεια!! Ακολούθησε η χαρτογράφηση των προσωπικών τους φανταστικών τόπων, παρακινώντας  έτσι τα παιδιά να ανακαλύψουν, χρησιμοποιώντας ένα χάρτη, τη δυνατότητα κωδικοποίησης και αφήγησης μιας ιστορία που αφορούσε τις δημιουργίες τους. Απόρροια της δραστηριότητας και της φαντασίας των παιδιών ήταν η Θαλασσούπολη, η Αναποδούπολη, η Χώρα των Ζαχαρωτών, η Νεραιδοχώρα, η Χώρα των Δράκων κι άλλες πολλές που ενώνονταν μεταξύ τους με ανεμόσκαλες, γέφυρες, δρόμους και μονοπάτια. Για το τέλος της δράσης τα παιδιά ζήτησαν παιχνίδι, έτσι  παίξανε σπασμένο τηλέφωνο και παντομίμα με λέξεις και σκηνές από τα βιβλία που γνώρισαν σήμερα.  Το σημερινό εργαστήρι περιείχε φαντασία, δημιουργικότητα, προφορικό λόγο, ζωγραφική, κίνηση, θεατρικό παιχνίδι και πάνω από όλα ομαδικότητα και συνεργασία.

22/07/2016 Αποστολή: Μια μηχανή. Κίνησης. Με την παιδαγωγό-δασκάλα χορού Φωτεινή Χούτου. Πατώντας πάνω στο πλαίσιο του χορού και της παιδικής γιόγκα, μέσω της οποίας υπήρξε η προθέρμανση τους και η εισαγωγή τους στην αποστολή, οι μικρές μας «μηχανές» βίωσαν διάφορες καταστάσεις με το σώμα τους περνώντας μέσα από τον χρόνο. Η αντίστοιχη ιστορία, με τίτλο «Η μηχανή του χρόνου», η οποία γράφτηκε από την κ. Χούτου, μπόρεσε να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ώστε τα παιδιά να φανταστούν και να ταξιδέψουν με τη δική τους μηχανή σε έναν απροσδιόριστο χρόνο μέσα από μαγικούς τόπους. Τα παιδιά μεταμορφώθηκαν με το σώμα τους στις μηχανές, που ακούστηκαν μέσα από την ιστορία. Έπειτα από αυτή την αφήγηση και με την προτροπή της εμψυχώτριας, τα παιδιά καλέσθηκαν να αναδιηγηθούν την ιστορία μέσα από το σώμα τους και με τις αντίστοιχες κινήσεις. Το κάθε παιδί, μόνο του, σε ζευγάρια ή σε τριάδες έγινε η κάθε μηχανή της ιστορίας μας, γεμίζοντας τα μύχια της ψυχής τους με κίνηση, μουσική, γέλια και εικόνες. Επιπρόσθετα, τα παιδιά σκηνοθέτησαν και σκηνογράφησαν την κάθε εικόνα της μηχανής που είδαμε να ξεπηδάει μπροστά μας! Οι μικροί ηθοποιοί και χορευτές μας έκλεισαν τον κύκλο του ταξιδιού της μηχανής, μέσα από το δικό μας τραίνο. Χωριζόμενοι σε δύο ομάδες, με οδηγό την κ. Χούτου και κρατώντας ένα στεφάνι από το κάθε της χέρι, όλα τα παιδιά σχημάτισαν ένα πολύ μεγάλο τραίνο με βαγόνια, το οποίο περνούσε μέσα από ονειρικούς τόπους. Τα παιδιά ψυχαγωγήθηκαν από τη διαφορετική περιπέτεια που έζησαν μέσω της μηχανής του τραίνου και καλλιέργησαν τη σωματική τους διάσταση στο χωροχρόνο. Η αποστολή μας έφτασε στο τέλος της μέσω της κυκλικής πορείας των καταστάσεων, αφού κλείσαμε τα μάτια μας, χαλαρώσαμε και ζωγραφίσαμε τον δικό μας πίνακα συναισθημάτων, πατώντας πάνω στον βωμό της παιδικής γιόγκα.

25/07/2016 Αποστολή: Μια λέξη από την εγκυκλοπαίδεια. Παιχνίδι με τα γράμματα. Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη. Παιχνίδια με λέξεις, εγκυκλοπαίδειες, γράμματα, εξοικείωση με το αλφάβητο και την αντιστοίχιση ήταν το περιεχόμενο του σημερινού εργαστηρίου. Αρχικά τα παιδιά ασχολήθηκαν με τις εγκυκλοπαίδειες, το περιεχόμενό τους και τη χρήση τους. Η βιβλιοθηκονόμος Τζένη Ρώσσιου εξήγησε στα παιδιά πώς είναι γραμμένες και πώς χρησιμοποιούνται οι εγκυκλοπαίδειες στη βιβλιοθήκη, πώς αναζητούμε τα λήμματα και τους ενημέρωσε για τα είδη των εγκυκλοπαιδειών. Τονίστηκε και η διαφορά τους από τα λεξικά. Οι μικροί εξερευνητές αναζήτησαν λέξεις, είδαν την περιγραφή τους και ζητούσαν από τον διπλανό τους να ανακαλύψουν ένα λήμμα. Τα παιδιά βρήκαν πολύ ενδιαφέροντα βιβλία τις εγκυκλοπαίδειες διότι δεν σταμάτησαν να αναζητούν λήμματα ή να τις ξεφυλλίζουν. Ζητήθηκε από τα παιδιά να κρατήσουν στη μνήμη τους ένα λήμμα προκειμένου να το χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια των εξερευνήσεων. Στη συνέχεια η Μαρία Κουτούπη παρουσίασε το βιβλίο «Το «Γιατί» των παιδιών φέρνει την ελπίδα» του Βαγγέλη Ηλιόπουλου και ως αφόρμηση τα παιδιά είδαν σε ένα σύντομο βίντεο από το διαδίκτυο τον συγγραφέα να μιλά για το περιεχόμενο του βιβλίου του. Ακολούθησε η ανάγνωση του βιβλίου και τα παιδιά καθηλώθηκαν με την ιστορία της λέξης «Γιατί» που ταξίδεψε στον κόσμο και γνώρισε πολλά παιδιά. Μία λέξη, το «γιατί» γίνεται η αφορμή να προβληματιστούν και να εκφράσουν τα παιδιά παράπονα ή απορίες. Τα παιδιά εξέφρασαν έντονα και την επιθυμία όταν μεγαλώσουν να διορθώσουν όλα τα άσχημα για να είναι ο κόσμος μας καλύτερος και μάλιστα αναρωτιόντουσαν πώς να το κάνουν. Στο τέλος από τη σελίδα του ιστότοπου «Μικρός Αναγνώστης» τα παιδιά παρακολούθησαν τον συγγραφέα να μιλά για το πώς γράφει βιβλία και να πώς μπορεί να μας έρθει έμπνευση. Στη συνέχεια τα παιδιά άκουσαν την ιστορία «Ο ραφτάκος των λέξεων» που την διηγούνταν ο ίδιος ο συγγραφέας Αντώνης Παπαθεοδούλου από την ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου του βιβλίου. Η αποστολή ήταν να σημειώσουν σε μία στήλη πάνω σε μία κόλλα χαρτί τις λέξεις με τις ο οποίες ο ραφτάκος έραβε τα ρούχα. Η τελευταία λέξη που πρόσθεσαν τα παιδιά ήταν η λέξη που κράτησαν στο μυαλό τους από τις εγκυκλοπαίδειες. Στην απέναντι στήλη τα παιδιά αποτύπωσαν ανακατεμένα τις λέξεις με ζωγραφιά ή γράφοντας κάτι για αυτή, όπως τη σημασία, πώς χρησιμοποιείται κτλ και έκαναν αντιστοίχιση. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά έμαθαν να αντιστοιχούν και ανέλαβαν τον ρόλο του συγγραφέα εγκυκλοπαίδειας με πολύ απλό και παιγνιώδη τρόπο ώστε να τον κατανοήσουν και τα μικρότερα παιδιά. Τα μικρότερα παιδιά που δεν μπορούσαν να γράψουν τα βοηθούσαν οι εθελοντές ή τα μεγαλύτερα παιδιά. Ύστερα τα παιδιά παρακολούθησαν τον συγγραφέα να τους δείχνει πώς με ένα χαρτί μπορούν να διηγηθούν μία ιστορία στον ιστότοπο «Μικρός Αναγνώστης». Στην επόμενη αποστολή τα παιδιά που δεν γνώριζαν γραφή ασχολήθηκαν με τη βοήθεια των εθελοντών με τις «Καρτέλες πρώτης ανάγνωσης» του δάσκαλου Νίκου Στρωματά και στη συνέχεια έφτιαξαν τις δικές τους. Χωρίς να έχουν παρακολουθήσει ακόμα την πρώτη τάξη ήρθαν σε επαφή και ασχολήθηκαν με λέξεις.
Παράλληλα τα μεγαλύτερα παιδιά έγραψαν σε χαρτί το δικό τους «Γιατί;» και το μετέτρεψαν σε κάρτα, βιβλίο, μπάλα, σαΐτα, καράβι ή σε κάτι εντελώς αφηρημένο που σκέφτηκαν εκείνητη στιγμή, ενώ άκουγαν και το τραγούδι που σχετίζεται με το βιβλίο από ένα εκπαιδευτικό βίντεο στο διαδίκτυο. Γιατί μαλώνουμε; Γιατί φωνάζουμε; Γιατί πέθανε ο παππούς; Γιατί δεν έχουμε Χριστούγεννα το καλοκαίρι; Γιατί ο παππούς δεν μας πάει δύσκολη ορειβασία;. Εγκυκλοπαίδειες, εικονογράφηση, μουσική, ανάγνωση βιβλίου, γνωριμία μέσω βίντεο με τους συγγραφείς, πολλές μα πολλές λέξεις ήταν το υλικό για τις αποστολές των εξερευνητών.

26/07/2016 Αποστολή: Κάτι μικροσκοπικό. Πειραμάτων. Με τον υπεύθυνο ΕΚΦΕ και φυσικό Βασίλη Παππά. Σήμερα στις 26-7-2016, στη τελευταία δράση της Καλοκαιρινής Εκστρατείας Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων με τη βοήθεια του υπευθύνου του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Τρικάλων κ. Βασίλη Παππά και της πολύτιμης παρέας του, ξεδιπλώθηκε στα μάτια των παιδιών, ο μικρόκοσμος.Ξεκινήσαμε με το βιβλίο «Μικρόβια «του Μάρτιν Χάουαρντ, με εικονογράφηση Κόλιν Στίμπσον από τις εκδόσεις Τερζόπουλος και γνωρίσαμε καλό μικρόβιο τον Σαμ, που έχει προβλήματα υπαρξιακά, αλλά ο έρωτας τον αλλάζει σημαδιακά! Μετά αρχίσαμε να ανακαλύπτουμε και να παρατηρούμε μικρά μικρά αντικείμενα κόκκους άμμου και ζάχαρης, κλωστές και κουμπότρυπες, φύλλα δένδρων.Και όλα αυτά με τη βοήθεια φακών. Φακών που χρησιμοποίησε πρώτος ο Αρχιμήδης για να κάψει το στόλο των Ρωμαίων, φακών που χρησιμοποίησε ο Γαλιλαίος για να δει τα βουνά του φεγγαριού.Η περιήγηση στον κόσμο του μικρού τελείωσε παρατηρώντας, τον φλοιό του κρεμμυδιού, από τον προσοφθάλμιο των μικροσκοπίων που «δάνεισε» το ΕΚΦΕ Τρικάλων στη Δημοτική Βιβλιοθήκη. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και έτσι ο εμψυχωτής του εργαστηρίου ο κ. Βασίλης Παππάς μας έδωσε μια υπόσχεση για μια νέα δράση στην οποία μετά τον μικρόκοσμο θα στρέψουμε τα μάτια μας με τηλεσκόπια στο μακρόκοσμο.

 

Μικροί και μεγάλοι εξερευνητές, παιδιά και γονείς ραντεβού το φθινόπωρο, 15 και 16 Σεπτεμβρίου για τη Γιορτή Λήξης – Μια ανάμνηση,  της Καλοκαιρινής Εκστρατείας Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας  2016

Καλό καλοκαίρι!!!

13689699_1772369206319873_1546468484_n 13689581_1772369226319871_1859543598_n 13734966_1403614606332163_6747188751380011638_o DSC_2755 DSC_2768 DSC_2791 DSC_2830 DSC_2894 DSC_2896 DSC_3043 DSC_3054 DSC_3111 DSC01146 DSC_3193 DSC_3282 DSC_3288 DSC_3304

 

 

«Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016» «Γίνε εξερευνητής του κόσμου» 4η Εβδομάδα Δράσεων

Ολοκληρώθηκε η 4η Εβδομάδα Δράσεων της Καλοκαιρινής Εκστρατείας Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Τρικάλων με αμείωτη τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των παιδιών. Οι μικροί μας εξερευνητές εξακολουθούν να φέρουν εις πέρας με επιτυχία τις αποστολές που κάθε μέρα αναλαμβάνουν μέσω του προγράμματος δράσεων της Δ.Β.

11/07/2016 Αποστολή: Μια χάρτινη σακούλα. Κατασκευών. Με την εργοθεραπεύτρια Κατερίνα Κοπάνου.

Η συγκεκριμένη δράση ξεκίνησε με μια μουσικοχορευτική δραστηριότητα γνωριμίας ανάμεσα στα παιδιά και την εμψυχώτρια Κατερίνα Κοπάνου. Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες κατασκεύασαν το ανάλογο πρόσωπο μέσα από μια ιστορία που άκουσαν. Τέλος, έφτιαξαν την δική τους χάρτινη σακούλα-μάσκα απεικονίζοντας τον δικό τους ήρωα με τα χαρακτηριστικά, τα οποία ήθελαν.

12/07/2016 Αποστολή: Κουμπιά. Συλλογής Λέξεων. Με την ηθοποιό Ελευθερία Σικινιώτη και την παιδαγωγό Βίκυ Φαγκρίδα.

Οι δύο εμψυχώτριες αφηγήθηκαν στα παιδιά το βιβλίο «Το κουμπί της αγάπης κι ο πρίγκιπας που δεν είναι πια μικρός» του Βαγγέλη Ηλιόπουλου χρησιμοποιώντας θεατρικές τεχνικές. Έπειτα, τα παιδιά έπαιξαν διαδραστικά παιχνίδια σε ζευγάρια και στο τέλος, ζωγράφισαν το δικό τους κουμπί, ένα κουμπί της δικής τους φαντασίας π.χ το κουμπί της θάλασσας, το κουμπί του αθλητισμού κτλ.

13/07/2016 Αποστολή: Μερικά χαλικάκια. Χαρτογράφησης. Με την βιβλιοθηκονόμο Τζένη Ρώσσιου.

Το εργαστήριο ξεκίνησε με την ανάγνωση δύο βιβλίων. Το βιβλίο «Πετάνε οι πιγκουίνοι;» του Oliver Jeffers και το βιβλίο «Μεγαλόπολις, μια ιστορία που διαβάζεται κάθετα» του Clea Dieudonne. Στη συνέχεια, τα παιδιά ασχολήθηκαν με την παρατήρηση διάφορων χαρτών, οι οποίοι τους βοήθησαν να φτιάξουν τον δικό τους χάρτη θησαυρού. Οι χάρτες των παιδιών παρουσιάστηκαν στον χώρο της βιβλιοθήκης. Η ανατροπή της ημέρας έγινε στο τέλος, όπου τα παιδιά μετά το πέρας στου εργαστηρίου παρέμειναν στην βιβλιοθήκη κάνοντας τα χαλικάκια ψηφίδες.

14/07/2016 Αποστολή: Διαφορετικά μπαχαρικά και αρωματικά βότανα. Με όλες τις αισθήσεις στη βιβλιοθήκη. Με την εργοθεραπεύτρια Κατερίνα Κοπάνου.

Στην αρχή της δράσης τα παιδιά εξερεύνησαν τα διάφορα μπαχαρικά και αρωματικά βότανα που υπήρχαν στον χώρο της βιβλιοθήκης. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε ομάδες. Αφού κλείσαμε τα μάτια των παιδιών με μαντήλι, προσπάθησαν μέσω της όσφρησης να καταλάβουν το κάθε μπαχαρικό και βότανο. Στο τέλος, τα παιδιά δημιούργησαν τις δικές τους ιστορίες με τα μπαχαρικά και βότανα που βρήκαν και ενώνοντάς τες όλες μαζί έφτιαξαν το δικό τους «Βιβλίο μπαχαρικών και βοτάνων».

15/07/2016 Αποστολή: Η εικόνα ενός πρωταγωνιστή. Οι συλλογές των παιδιών. Με τη συγγραφέα Μαρία Καλύβα.

 Όνειρα και στόχοι, εμπόδια και δυσκολίες, πάνε συνήθως χέρι χέρι στη ζωή, όμως ο ήρωας του παραμυθιού μας, ο Μέλιος, καταφέρνει το ανέφικτο. Η ιστορία του μας διδάξει κάτι τόσο ουσιαστικό: Πως μέσα από τις πολλές αποτυχίες φτιάχνεται η τύχη. Τη ζωή μας την ορίζουμε εμείς, την τύχη μας επίσης, και αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα της   αφήγησης του βιβλίου «Απέναντι» του Θοδωρή Παπαϊωάννου από την εμψυχώτρια Μαρία Καλύβα.  Θα συναντήσουμε εμπόδια στη ζωή, λίγα ή πολλά, μικρά ή μεγάλα, με εφόδιο όμως με θέληση, όλα μπορούμε να τα επιτύχουμε… ακόμη αυτό το φαινομενικά ακατόρθωτο. Συλλέξαμε εικόνες ηρώων, φτιάξαμε κολλάζ και, στο τέλος της δράσης, ως διά μαγείας, δημιουργήθηκε ένα ορθάνοιχτο παράθυρο, όπως αυτό της ψυχής μας.

 

13640866_1397300886963535_2573458988251700041_o 13662192_1395815320445425_7472052730006013135_o 13667806_1395815483778742_7370833806624777983_o 13667876_1397293193630971_280565986539988623_o 13667906_1396538713706419_6981340156578505742_o 13668780_1396537753706515_4943657964990777473_o(1) 13679913_1396538877039736_6749601234854094790_o 13698265_1398904166803207_5857101407181798322_o 13701138_1398904090136548_6583466355889112556_o 13731806_1398108363549454_4535986079405023111_o 13731880_1398107310216226_113202309259945450_o 13738337_1398108156882808_4915471086109598058_o

Το πρόγραμμα της επόμενης εβδομάδας περιλαμβάνει:

 

18/07/2016 Ένας συνδετήρας Κατασκευών. Με την εικαστικό Κωνσταντίνα Ντζιαβού
19/07/2016 Ένας χρησιμοποιημένος φάκελος Αφήγησης: Τι θα γινόταν αν; Τα παιδιά παίζουν με πειράματα σκέψης, μαθαίνουν να βάζουν ερωτήσεις όπου οι απαντήσεις γεννούν καινούργιες ιδέες. Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη
20/07/2016 Κάτι πορτοκαλί Με αφορμή την ανάγνωση ενός βιβλίου. Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη
21/07/2016 Ένας φανταστικός τόπος Χαρτογράφησης. Τα παιδιά ανακαλύπτουν πως με έναν χάρτη μπορούμε να κωδικοποιήσουμε και να αφηγηθούμε μια ιστορία. Με την βιβλιοθηκονόμο Τζένη Ρώσσιου
22/07/2016 Μια μηχανή Κίνησης. Σχεδιασμός αφηγήσεων που σχετίζονται με την κίνηση και το χορό. Με την παιδαγωγό – δασκάλα χορού Φωτεινή Χούτου

 

 

 

«Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας 2016» 3η Εβδομάδα Δράσεων

Συνεχίζονται οι δράσεις της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Τρικάλων. Βρισκόμαστε στην 3η εβδομάδα δράσεων και η συμμετοχή των παιδιών παραμένει αρκετά έντονη. Οι μικροί εξερευνητές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης και Δημιουργικότητας και μέσα από οργανωμένες δραστηριότητες περνούν ευχάριστα και δημιουργικά τον χρόνο τους.

04/07/2016 Αποστολή: Κάτι μπλε. Οι συλλογές των παιδιών. Με την ηθοποιό Γωγώ Κατσιανάκου.

Η εμψυχώτρια- ηθοποιός Γωγώ Κατσιανάκου αφηγήθηκε με παραστατικό τρόπο στα παιδιά το παραμύθι «Ένα Καλοψημένο Τηγανόψωμο». Τα παιδιά έπαιξαν παντομίμα με την βοήθεια της εμψυχώτριας. Στη συνέχεια, ο χώρος της βιβλιοθήκης μετατράπηκε σε μια μικρή θεατρική σκηνή και τα παιδιά σε μικρούς ηθοποιούς δραματοποιώντας το παραμύθι. Τέλος, σε μικρές ομάδες οι εξερευνητές δημιούργησαν την δική τους μπλε πολιτεία με χαρτόνια.

05/07/2016 Αποστολή: Ο αριθμός 5. Κόμικς. Με τον εικονογράφο-δημιουργό κόμικ Αλέξανδρο Κατσίκα.

Ο εικονογράφος-δημιουργός κόμικ Αλέξανδρος Κατσίκας συμβούλευσε τα παιδιά να χρησιμοποιούν την φαντασία τους κι έπειτα, δημιούργησε τους αγαπημένους ήρωες των παιδιών. Με αφορμή τον αριθμό 5, είδαμε τα σχέδια, τα οποία προκύπτουν με τον συγκεκριμένο αριθμό. Στη συνέχεια, οι μικροί εξερευνητές έφτιαξαν τα δικά τους κόμικς και στο τέλος, φουσκώνοντας γάντια δημιούργησαν πρόσωπα των δικών τους φανταστικών ηρώων.

06/07/2016 Αποστολή: Διαφορετικά είδη φύλλων. Παιχνίδια διαφορών. Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη.

Η εκπαιδευτικός Μαρία Κουτούπη αφηγήθηκε το παραμύθι «Το παιδί που στο κεφάλι του φύτρωσε ένα δέντρο». Έπειτα, τα παιδιά χωρισμένα σε ηλικιακές ομάδες, έφεραν εις πέρας αποστολές που είχε ετοιμάσει η εμψυχώτρια-εκπαιδευτικός. Οι μικρότεροι εξερευνητές δημιούργησαν τον ήρωα της ιστορίας σχεδιάζοντας σε χαρτόνι ένα ανθρώπινο σώμα, το οποίο αποτελούνταν από φύλλα δέντρου. Τα πιο μεγάλα παιδιά ασχολήθηκαν με την ανάγνωση, παρατήρηση και καταγραφή αντικειμένων που είχαν σχέση με διαφορετικά είδη φύλλων. Προκείμενου να το πετύχουν αυτό, έκανα «μικρές εξορμήσεις» στον προαύλιο χώρο της βιβλιοθήκης, στο αναγνωστήριο και στους υπολογιστές. Στο τέλος, η κάθε ομάδα παρουσίασε τις αποστολές της.

07/07/2016 Αποστολή: Ένα βέλος. Χρονογραμμής. Με την εκπαιδευτικό Μαρία Κουτούπη.

Αφού έγινε από την εκπαιδευτικό η αφήγηση της ιστορίας «Τι τους θέλουμε τους νόμους; Ταξίδι στη χώρα της Μπανανομίας», ξεκίνησαν οι αποστολές για τους μικρούς εξερευνητές. Δημιούργησαν δικές τους ιστορίες με χρονικής αλληλουχίας, κατανοώντας τις έννοιες της αρχής, της μέσης και του τέλους. Τα παιδιά αφού παρατήρησαν την πόλη και την βιβλιοθήκη του παρελθόντος και του παρόντος, κλήθηκαν να ζωγραφίσουν το πώς φαντάζονται την βιβλιοθήκη του μέλλοντος και την πόλη του «αύριο».

08/07/2016 Αποστολή: Ένα μνημείο. Καταγραφής των κτιρίων της πόλης. Με τον τοπογράφο-μηχανικό ΤΕ Δρ. Αθανάσιο Μωυσιάδη.

Με εμψυχωτή τον Αθανάσιο Μωυσιάδη, Δρ. τοπογράφο-μηχανικό ΤΕ, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν και να περιγράψουν τα μνημεία και τα ιστορικά κτίρια της πόλης των Τρικάλων. Η δράση περιελάμβανε παρουσίαση των μνημείων της πόλης με φωτογραφικό υλικό, διάκριση μεταξύ παλαιών και νέων κτιρίων και  περιήγηση στο Δημοτικό Λαογραφικό Μουσείο Τρικάλων. Επίσης, έγινε σύνδεση των βασικών κατασκευαστικών υλικών των περισσοτέρων ιστορικών κτιρίων της πόλης των Τρικάλων και της προέλευσής τους,  βασισμένη στην ίδια την ιστορία της πόλης. Η αποστολή συνεχίζεται για τους μικρούς εξερευνητές και μετά τη λήξη της δράσης, για το καλοκαίρι, με τον εντοπισμό σημαντικών κτιρίων – μνημείων της πόλης των Τρικάλων σε χάρτη.

13528430_1390669587626665_5913044977500863783_o 13568810_1392685777425046_3264080006281244770_o 13613592_1392212740805683_8718836076978819553_o 13613418_1392211850805772_1978626158281283401_o 13613163_1392686757424948_4930013919847489014_o 13613147_1391369350890022_6886426528274239379_o 13582150_1392685447425079_30813371047087428_o 13576807_1390669430960014_1434566150939498689_o 13575869_1391369034223387_3645475727273538662_o 13575732_1392212800805677_7104231746552768225_o 13568938_1390669057626718_4927181604421694261_oDSC_2350 DSC_2393

 

Το Πρόγραμμα της εβδομάδας που ακολουθεί περιλαμβάνει:

 

11/07/2016

 

Μια χάρτινη σακούλα Κατασκευών. Με την εργοθεραπεύτρια Κατερίνα Κοπάνου
12/07/2016 Κουμπιά Συλλογής λέξεων. Εξοικείωση των παιδιών με τη χρήση λεξικών, εμπλουτισμός του λεξιλογίου τους, εξάσκηση στη συγκέντρωση κατά τη διάρκεια μιας ανάγνωσης. Με την ηθοποιό Ελευθερία Σικινιώτη και την παιδαγωγό Βίκυ Φαγκρίδα
13/07/2016 Μερικά χαλικάκια Χαρτογράφησης. Τα παιδιά ανακαλύπτουν πως με έναν χάρτη μπορούμε να κωδικοποιήσουμε και να αφηγηθούμε μια ιστορία. Με την βιβλιοθηκονόμο Τζένη Ρώσσιου
14/07/2016 Διαφορετικά μπαχαρικά και αρωματικά βότανα Με όλες τις αισθήσεις στη βιβλιοθήκη. Η σύνθεση μιας ιστορίας βασισμένης σε όλες τις αισθήσεις. Με την εργοθεραπεύτρια Κατερίνα Κοπάνου
15/07/2016 Η εικόνα ενός πρωταγωνιστή Οι συλλογές των παιδιών. Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της ταξινόμησης και της έκθεσης. Με τη συγγραφέα Μαρία Καλύβα